loading...
ali akbar teimori
علی اکبر تیموری بازدید : 16 چهارشنبه 06 دی 1391 نظرات (0)

تربيت فرزند

از آن جا که امروزه تکاليف مدرسه از دوره پيش دبستاني آغاز مي شود، خوب است نوشتن تکاليف را به يک عادت مثبت در فرزندان تبديل کنيم، به گونه اي که کودک تکاليفش را بدون فشار روحي مديريت کند. در اين مطلب به نکاتي براي بهبود عادات کودک در انجام تکاليف اشاره مي کنيم:

تکاليف را به بخش هاي کوچک تر تقسيم کنيد/ گاهي ممکن است حجم زياد تکاليف، کودک را گيج و آشفته کند، به وي کمک کنيد تا با برنامه ريزي روزانه و تقسيم تکاليف از پس مشکلش برآيد؛ مثلاً اگر چهارشنبه امتحان دارد، از روز شنبه مطالبي را که قرار است امتحان گرفته شود به مقادير کمتر تقسيم کند تا با آرامش به مدرسه برود. نوشتن فهرست تکاليف روي کاغذ براساس اولويت و خط کشيدن روي آن بعد از اتمام، هم ايده خوبي است. اين روش ساده به کودک انگيزه مي دهد تا تکاليفش رابه موقع انجام دهد.

فوق برنامه ها را کم کنيد/ واقعيت اين است که بعد از بازگشت کودک به خانه، همواره ساعاتي محدود، براي کودک باقي مي ماند تا به تکاليفش رسيدگي کند. اگر فرزند شما هر روز بعد از مدرسه کلاس هاي متعددي دارد و نمي تواند به خوبي به درس هايش رسيدگي کند؛ وقت آن رسيده است که کلاس هاي فوق برنامه را کاهش دهيد يا متوقف کنيد و به زمان ديگري موکول کنيد.

بر اساس توانايي فرزندتان برنامه ريزي کنيد/ شايد فرزند شما بايد بعد از مدرسه کمي بازي و استراحت کند و بعد درس بخواند يا اين که مي تواند بلافاصله بعد از مدرسه تکاليفش را انجام دهد؛ نکته مهم اين است که بايد اجازه دهيد فرزندتان خودش بهترين زمان را براي تکاليفش انتخاب کند. آن زمان را تغيير ندهيد و از کودک بخواهيد به آن پايبند بماند.

انجام تکاليف را به يک سرگرمي تبديل کنيد/ براي مثال اگر يک کودک کلاس اولي داريد، مي توانيد به وي آموزش دهيد مسائل رياضي را با استفاده از مهره هاي رنگي يا اسباب بازي هاي کوچکش به روشي که بتواند مسئله را در ذهنش به تصوير بکشد انجام دهد يا با کودک کلاس سومي خود براي تکرار جدول ضرب مسابقه بدهيد. سعي کنيد تا جايي که مي توانيد تکاليف کودک را کنترل کنيد، براي پيدا کردن اشتباهاتي که در تکاليفش دارد از خودش کمک بگيريد، با اين روش دقت فرزندتان را بالا مي بريد.

کودک را همراهي کنيد/ فرزند خردسال شما، هنگامي که يک بزرگسال در کنارش آماده کمک باشد، بهتر تکاليفش را انجام خواهد داد، شما نيز مي توانيد با کتاب يا روزنامه تان در کناري بنشينيد، در حالي که فرزندتان مشغول انجام تکاليفش است.

به فرزندتان کمک کنيد بر استرس غلبه کند/ برخي از کودکان براي انجام تکاليف مضطرب مي شوند. اگر نشانه هايي از استرس در فرزندتان مي بينيد؛ با ديگر والدين صحبت کنيد تا ببينيد آيا ديگر همکلاسي هايش نيز دچار اين مشکل هستند؟ با معلم فرزندتان در ارتباط باشيد و از تجربه هاي وي استفاده کنيد، با نظر خواهي از معلم و ارتباط نزديک شما و فرزندتان مي توانيد به آساني منشاء استرس کودک را که موجب کاهش انرژي او براي انجام تکاليف مي شود را بيابيد.

"زنگ تفريح"را در برنامه بگنجانيد/ کودکان به اين علت که فعال و پر انرژي هستند، بعد از نشستن هاي طولاني، نياز به استراحت و فعاليت بدني دارند. اين زنگ تفريح مي تواند 5 دقيقه استراحت براي خوردن کمي ميوه يا خوراکي ساده اي مثل نان وپنير باشد يا آب دادن به گلدان ها وطناب بازي. نتايج مطالعات نشان مي دهد، فعاليت هاي فيزيکي سبک در هنگام وقفه بين تکاليف، باعث برانگيخته شدن تمرکز وسطح هوشياري کودک مي شود.ترجمه از دلارام دادرس

 

علی اکبر تیموری بازدید : 18 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

داشتن خواب راحت و کافي از کليدهاي سلامتي روح و جسم است. بي خوابي و حتي بد خوابيدن دلايل مختلفي دارد، ولي دليلش هرچه که باشد، مي تواند در روز بعد باعث احساس خستگي، بي حوصلگي، نداشتن تمرکز و حتي سردرد شود و فعاليت هاي روزانه ما را مختل کند. گرچه به نظر مي رسد داشتن آرامش دروني و رفع تنش مهم ترين عامل ايجاد خوابي راحت است، اما براي شمايي که دچار مشکل بي خوابي شده ايد، انجام توصيه هاي زير ممکن است کارساز باشد:

1- اول از همه به خاطر داشته باشيد که رختخواب فقط براي خوابيدن است نه براي مطالعه، تماشاي تلويزيون، کار با رايانه، خوردن و ... بنابراين فقط براي خوابيدن به رختخواب برويد.

2- اگر خوابتان نمي برد در رختخواب نمانيد، بلکه از جا بلند شويد، دوري بزنيد، يک خوراکي مختصر بخوريد (مثل ميوه يا شير) و بعد دوباره به رختخواب برگرديد. (خوردن موادي مثل کيک و شربت و ... مي تواند به سلامتي دندان هايتان صدمه بزند. پس اگر هوس خوردن اين گونه خوراکي ها را کرديد، حتما بعد از خوردن آن ها دندان ها را بشوييد و بعد دوباره به رختخواب برويد) 3- سعي کنيد هر شب ساعت مشخصي به رختخواب برويد و يک تا دوساعت قبل از ساعت خوابتان از خوردن چاي، قهوه، نوشابه هاي کولادار خودداري کنيد.

4- بهتر است برنامه ورزش خود را به بعد از ظهر موکول کنيد و يکي دوساعت قبل از خواب ورزش به خصوص از نوع سنگين نکنيد چون باعث بي خوابي مي شود. قبل از خواب با آب گرم دوش بگيريد (آب ولرم يا سرد نباشد وگرنه بيشتر سرحال مي شويد تا خواب آلود ). يک ماساژ مناسب هم به خوابيدن راحت کمک فراواني مي کند. 5- قبل از خواب از خواندن يک مطلب يا ديدن يک فيلم سينمايي مهيج يا ناراحت کننده خودداري کنيد و صحبت درباره مسائل مهم خانوادگي يا کاري را به ساعات پيش از خواب موکول نکنيد؛ زيرا اين کارها مغزتان را هوشيار مي کند و نمي گذارد راحت خوابتان ببرد. 6- اگر خوابتان نمي برد، هواي اتاق را بسنجيد، شايد بيش از اندازه گرم يا سرد است و نور اتاق را هم حتما کم کنيد چون نور زياد ساعت بيولوژيک بدن انسان را مختل مي کند. اگر خوابيدن در تاريکي کامل را دوست نداريد، از يک چراغ خواب با نور ضعيف استفاده کنيد. 7- خوردن شام هاي سنگين و چرب باعث مي شود نتوانيد راحت بخوابيد، سعي کنيد شامتان را سبک و حتما يکي دوساعت قبل از خواب بخوريد (شامي مثل سيب زميني، ماکاروني يا نان سبوس دار مناسب است). در ضمن شام نخوردن هم خودش مي تواند عامل بي خوابي باشد، پس گرسنه به رختخواب نرويد. 8- اگر کمردرد يا گردن درد داريد، ممکن است خوابيدن روي تشک هاي معمولي و يا بالشت هاي نامناسب، درد شما را تشديد کند و باعث بي خوابي شود. در اين موارد مي توانيد از تشک ها يا بالشت هاي طبي استفاده کنيد. دکتر نعيمه نوبخت

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 9
  • بازدید کلی : 264