علی اکبر تیموری

علی اکبر تیموری

تنوع - سرگرمی - گوناگون
علی اکبر تیموری

علی اکبر تیموری

تنوع - سرگرمی - گوناگون

آب سیا تاسه آبشارخراسان

با «راه بلد» به تماشای سه آبشار زیبای خطه خراسان بیایید؛

 از آب سیاه تا آبشارهای چهارگانه


آبشارها از جمله چشم‌نوازترین مناظر طبیعت هستند که طرفداران خاص خود را دارند. تماشای ریزش حجم عظیمی آب از ارتفاع زیاد، آئمئنرامش بخش است و در تعطیلات گردشگران زیادی را به دامن آبشارهای خراسان می‌کشاند. اما اگر شما هم در این گرمای سوزان تابستان، از شهر و دود و دم آن خسته شده اید، می‌توانید فرمان خودرو را سمت یکی از آبشارهای این خطه بچرخانید. سه تا از آن‌ها را در این مجال معرفی کرده‌ایم:

 

آبشار  اخلمد

آبشار اخلمد در کوه‌های بینالود و در دو کیلومتری روستای اخلمد (اخلومد) قرار دارد. اخلمد از گردشگاه‌های طبیعی اطراف مشهد، قدمتی چند هزار ساله دارد و در ۸۵ کیلومتری شمال غرب مشهد و ۲۴ کیلومتری چناران و دره‌ای در میان کوه بینالود واقع شده است. در ابتدای دره، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغ‌های فراوان میوه به چشم می‌خورد و پس از طی مسیری، آبشار اول که دارای ۲۳ متر ارتفاع است مشاهده می‌شود. با گذر از این آبشار و پیمودن یک کیلومتری دیگر، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاع حدود ۴۰ متر پدیدار می‌شود. آبشارهای سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارند. آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌ است. به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، آبشار اخلمد در ماه‌های ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای است.در دره اخلمد باغ‌های فراوانی وجود دارد که میوه تابستانی منطقه و نیز شهر مشهد را فراهم می‌کنند و گیلاس و سیب درختی این منطقه نیز مشهور است.این دره دیواره‌های فراوانی نظیر دیواره سفید، ا... اکبر، عقاب و... دارد که فضاهایی مناسب برای ورزش سنگ نوردی هستند. در مدخل دره اخلمد بندی است که در زمان بایسنقر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس و به همت او در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری است که طرفداران ثابتی دارد و در قالب گروه‌های ورزشی آن را طی می‌کنند. خلاصه از این راه زیبا می‌توان به‌عنوان بهشتی یاد کرد.

 

آبشار  بار

شهر بار در استان خراسان رضوی و در دره‌ای میان رشته‌کوه بینالود قرار گرفته است. فاصله آن تا شمال غرب نیشابور، ۵۵ کیلومتر است. رودخانه بار نیز در کنار این روستا واقع شده است. شهر بار دارای آبشار زیبایی است که در دل کوه و میان باغ‌های گردو قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های بار می‌توان از آن نام برد.

روستا زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل دارد. قسمتی از ارتفاعات بینالود به آهک‌های کارستی تبدیل می‌شود که همچون اسفنجی آب را به درون خود می‌کشد و به آرامی آن را پس می‌دهد، اما در این بخش، از میانه ستیغ کوه آب بیرون می‌زند و آبشاری را می‌آفریند که در دامان کوه رها شده و یک واحه جنگلی پدید می‌آورد.

آبشار بار  یکی از زیباترین آبشارهای منطقه نیشابور است. وجود پوشش گیاهی متنوع به غنای بصری آن   افزوده است. در خور ذکر است که آبشار بار، پلکانی بوده و ارتفاع آن یکجا قابل دیدن نیست. طبیعت سرسبز و پرطراوت حواشی آبشار همراه با موسیقی ریزش آب، فضای دلپذیری پدید آورده است و در فصول مختلف سال، گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند.

با وجود ارتفاعات بسیاری که در این منطقه قرار گرفته، دره بار فضای بسیار باز و گسترده‌ای دارد و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد، همچنین باعث به وجود آمدن باغ‌های گسترده در این منطقه شده است. وجود باغ‌ها  به سرسبزی منطقه و آب و هوای آن کمک شایانی کرده است.

 

 

آبشار قره سو

آبشار قره ‌سو در جنوب‌غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار گرقته است. این یعنی، یک کیلومتری از جاده لایین (از سمت کلات) فاصله دارد. جاده آن پیش از تونل ورودی شهر از ابتدای جاده کلات – درگز جدا می‌شود و پس از پنج کیلومتر درجهت جنوب غرب به روستای قره‌سو می‌رسد. کوه بیساماد در سه کیلومتری غرب و کوه هزار مسجد در پنج کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد. طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی، وجود آبشارهای بلند با دره‌‌های تنگ، موقعیت قره‌سو را ممتاز می‌کند و وجود هشت آبشار و چشمه‌ خنک و نردبان‌‌های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار از عواملی است که مسافران را به طرف خود جلب می‌کند. قره‌سو واژه‌ای ترکی و به معنی «آب سیاه» است و چون بستر و کف رودخانه را سنگ‌های سیاه پوشانده، وقتی آب روی آن‌ها  حرکت می‌کند، مسیر رودخانه سیاه دیده می‌شود. آنچه به زیبایی این آبشارها می افزاید و این مکان را زیباتر می‌کند، دره‌های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره‌هایی ۹۰ درجه است که سر به فلک کشیده‌اند. مسیر حرکت در این دره‌ها بسیار تنگ و باریک و نیمه تاریک است و به همین دلیل، نردبان‌های فلزی برای یاری گردشگران در بخش‌های گوناگون

این دره به کار رفته است.پس از گذشتن از چند آبشار، آبشار بسیار هیجان‌انگیزی وجود دارد که باید تقریبا از میان آب رد شد و آب آبشار قطراتش را همچون باران تندی روی سر می‌ریزد. نامطلوب بودن آب داخل کلات، نادر شاه افشار را بر آن داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود، آب شیرین و گوارای قره‌سو را که حدود ۵ کیلومتر با عمارت خورشید فاصله داشت به آنجا هدایت کند.