علی اکبر تیموری

علی اکبر تیموری

تنوع - سرگرمی - گوناگون
علی اکبر تیموری

علی اکبر تیموری

تنوع - سرگرمی - گوناگون

فازت را تغییر بده



مجید حسین زاده- یکی از ملاک هایی که به شما کمک می کند بهترین عملکرد را در لحظه لحظه زندگی تان داشته باشید این است که در هر لحظه بتوانید حال و احوال روحیه تان را تشخیص دهید یعنی متوجه باشید که خوشحال هستید یا ناراحت یا حتی بی خیال و خنثی. فردی که بتواند در هر لحظه احساساتش را تشخیص دهد، به طور طبیعی تصمیم های منطقی تری خواهد گرفت و در اصطلاح کمتر «جو گیر» خواهد شد. اگر در آزمون روان سنجی پنج شنبه گذشته شرکت کرده باشید، توانسته اید احساسات واقعی تان را در لحظه دریابید. واضح است که مردم دوست دارند گاهی بتوانند احساسات شان را تغییر دهند و افرادی که در هر لحظه به خوبی می توانند احساسات واقعی شان را بشناسند، بهتر از دیگران می توانند احساسات شان را تغییر دهند و اگر غمگین و افسرده باشند علت احساس ناخوشایندشان را می شناسند و به خود کمک می کنند تا حال بهتری داشته باشند.

اگر نمره شما در آزمون:

بیشتر از 6 باشد: شما این روزها آرام و آسوده خاطرید و از روحیه بالایی برخوردار هستید. همچنین به نظر می رسد که شما از شرایطی که دارید راضی و خرسندید. بین یک تا 6 باشد: شما در حد میانه قرار دارید؛ یعنی نه خیلی خوشحال و پرانرژی و نه خیلی غمگین و افسرده هستید. وضعیت روحی کنونی شما خنثی است. صفر باشد: شما اصلا شرایط روحی خوبی ندارید، در این لحظه به شدت افسرده و غمگین هستید. سعی کنید تا زمانی که وضعیت روحی تان بهتر نشده است، هیچ تصمیم مهمی نگیرید و به توصیه هایی که در ادامه این مطلب مطرح می شود، عمل کنید. با این حال و اگر این احساس و وضعیت روحی بیش از 2 ماه به طول انجامید، توصیه می کنیم به روان شناس یا روانکاو متخصص مراجعه کنید.

نگاهی به پاسخ شرکت کنندگان

654 نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره در این آزمون شرکت کرده اند. از این تعداد، 25 درصد روحیه خوب، 38 درصد خنثی و 37 درصد هم از روحیه بسیار بدی برخوردار هستند.

معرفی برندگان قرعه کشی

طبق روال هر هفته بدون در نظر گرفتن امتیاز و تنها براساس قرعه کشی، ۳ نفر از شرکت کنندگان را به عنوان برنده انتخاب می کنیم و ۳ ماه اشتراک رایگان روزنامه را تقدیم آنان خواهیم کرد. آقای سید محمدرضا تهامی و خانم ها عاطفه مروارید و معصومه یوسفی برندگان این هفته صفحه خانواده و مشاوره هستند.

همه تغییرات احساسی را تجربه می کنند

افراد عادی معمولا هر 3 تا 9 هفته تغییراتی احساسی را تجربه می کنند و این تغییر می تواند از یک ساعت تا یک روز کامل باقی بماند. تغییرات روحی گاهی به دلیل تغییرات آب و هوا و تغییر فصل نیز رخ می دهد. بیشتر افراد صبح روزهای تعطیل و یک روز قبل از آن، حال خوبی دارند و بعد ازظهر روز تعطیل که از فردای آن باید دوباره به سرکار یا مدرسه بازگردند، افسرده و غمگین هستند. اگر بعد از شرکت در آزمون روان سنجی به این نتیجه رسیده اید که حال روحی خوبی ندارید، سعی کنید با انجام فعالیت های نشاط آور، روحیه تان را بهتر کنید و اجازه ندهید این حالت برای مدت زمان طولانی بر شما مسلط باشد. همچنین به توصیه هایی که علیرضا عبدی، کارشناس ارشد روان شناسی در ادامه این مطلب مطرح کرده است، توجه کنید.

خداوند را بابت همه نعمت هایش شکر کنید

نخستین کاری که برای بهبود روحیه خود می توانید انجام دهید، شکرگزاری است. هر روز حداقل به مدت 5 دقیقه برای همه چیزهایی که از آن ها بهره می برید، شکرگزاری کنید. برای این کار اطراف را نگاه کنید یا در صورت امکان راه بروید و از خدا برای داشته های خود تشکر کنید. می توانید در این کار منحصر به فرد باشید. به طور مثال از افرادی ممنون باشید که در زندگی شما نقش موثری دارند. برای شغل، وسایل، خودرو و حتی داشتن دوستانی خوب هم می توانید شکرگزار و ممنون باشید. این کار باعث می شود تا همه خوبی ها دیده شوند و فقط سختی ها را نبینید.

فقط به خاطر خشنودی دیگران زندگی نکنید

همان فردی باشید که خودتان می خواهید. همان کاری را انجام دهید که دل تان می خواهد و به نظرتان انجام آن منطقی به نظر می رسد چراکه در این صورت است که پاداش روحی خود را خواهید گرفت. وقتی که خودتان را ملزم می کنید به خاطر خشنودی دیگران زندگی کنید، در واقع زحمت ها را شما کشیده اید اما سود آن نصیب دیگران می شود و همین موضوع می تواند عامل به هدر رفتن انرژی و همچنین خستگی روحی شما شود.

افراد مثبت اندیش را به دنیای خود وارد کنید

هر فردی نیاز دارد اطرافش را افرادی احاطه کنند که به وی اهمیت می دهند و حتی در تاریک ترین ساعات زندگی اش از وی حمایت می کنند. از افرادی که مدام نق می زنند و شاکی هستند یا این که شما را درگیر مشکلات شخصی خود می کنند، حذر کنید. بیشتر وقت خود را با افرادی سپری کنید که به شما از خودتان احساس خوبی بدهند یا این که به طریقی شما را احیا کنند و نیروی تازه ای به شما ببخشند.

برنامه های هیجان انگیز داشته باشید

برای این منظور می توانید نقشه مسافرت بعدی خود را در سر بپرورانید یا این که شروع به نوشتن رمانی کنید که همیشه در ذهن تان بوده است. همچنین برای این که روحیه شما بهتر شود می توانید بر وقایع و اتفاقات برجسته زندگی تان مروری داشته باشید. در نظر داشته باشید که هر فردی از امیدهایی که برای آینده اش دارد انرژی می گیرد.

هیچ گاه در گذشته زندگی نکنید

به این فکر نکنید که اگر با فلان شخص دوست نمی شدید یا این که اگر فلان شغل را بر نمی گزیدید چه می شد یا این که اگر فلان تصمیم را نمی گرفتید چه اتفاقی می افتاد. در عوض بر زمان حال خود تمرکز کنید و به آن چه نیاز دارید انجام دهید تا شما را به جلو براند، بیندیشید.

سرتان را بالا بیاورید و به اطراف نگاه کنید

در محیط اطراف تان حضور داشته باشید. به دور و برتان نگاه کرده و به جای مشغول شدن با تلفن همراه تان با دیگران تماس چشمی برقرار کنید. آسمان را نگاه کنید، به جای این که سرتان را در گوشی فرو کنید، به اطراف نگاه کنید و بخشی از محیط باشید تا وضعیت روحیه تان مثبت تر شود.

هر یک ساعت یک بار حرکت کنید

سعی کنید هر یک ساعت یک بار برای پنج دقیقه هم که شده خودتان را حرکت دهید! هر جایی که هستید و قرار است زمان زیادی را آن جا سپری کنید، برای خودتان یادداشت بگذارید تا این کار را فراموش نکنید به طور مثال روی رایانه محل کارتان. بعد از ۵۵ دقیقه نشستن از جایتان بلندشوید و قدم بزنید یا از پله ها بالا و پایین بروید. این استراحت کوتاه باعث راه اندازی مجدد ذهن شما می شود و بهره وری تان را بالا می برد.

حال و هوایتان را رنگی کنید

رنگ ها تاثیری عمیق روی احساس شما در خانه دارند. چه رنگ دیوار باشد چه رنگ رختخواب تان، فقط کافی است دوباره درباره رنگ پنجره یا اشیای داخل آشپزخانه فکر کنید تا حال و هوای بهتری داشته باشید؛ به طور مثال رنگ بنفش تفکر بیشتری را سبب می شود، آبی آرامبخش است، سبز روشن در شما احساس امیدواری ایجاد می کند و نارنجی به شما شور و شوق می دهد. برای این که سطح انرژی شما در طول روز بالا برود و بهره وری بیشتری داشته باشید، سعی کنید اطراف تان را با رنگ قرمز پر کنید.

لبخند بزنید

سعی کنید همیشه لبخند بزنید و آن را برای یک دقیقه روی لبان خود نگه دارید. خاطرات جالب خود یا صحنه خنده داری از یک فیلم را تصور کنید، عکس یا فیلم هایی را نگاه کنید که شادتان می کند. حتی می توانید برای دیگران لطیفه یا خاطره ای خنده دار تعریف کنید و با هم بخندید.